Doorzoek deze site: Wat zijn wij aan het doen?
6 october 2009 Maar nou even hè. Dat gelul over of het juridisch houdbaar is of niet, da's aan mij niet besteed - dat zoeken de bollebozen maar uit. Ik wil het even hebben over het morele aspect. De BUMA/STEMRA vond het in de jaren '70 al niet leuk dat wij elkaar tapejes deden toekomen, zag toen al niet de ongelooflijke promotiewaarde van dat uitwisselen voor de aangesloten musici zelf in, maar had toen ook al ongelijk. Ik ben zelf muzikant, en ik vind al sinds het begin dat noch BUMA, noch platenmaatschappijen bestaansrecht hebben. Op morele gronden. Internet heeft de wereld wat mij betreft rechtvaardiger gemaakt: nu kan ik net als 'grote' en 'succesvolle' artiesten geld verdienen met mijn optredens, waarvoor het tegenwoordig normaal is meer te betalen dan vroeger. Zo betaalde ik een paar weken geleden zelf meer dan 30 euro (vroeger nog geen 15 florijnen) voor een concert van Fish, die zelf aangeeft tegenwoordig te leven van die concerten en de verkoop van merchandise ter plekke - dus niet van via auteursrechten verkregen royalties! En zo hoort het ook. Het is namelijk immoreel om 160 FTE (die heeft, dank aan Tweemetertwee voor de research, de BUMA bij € 13.5 mln aan personeelslasten, dus € 85k pp incl pensioenpremies - geen armoe troef dus, blijkt uit hun eigen financieel verslag over 2008, en daar staat ook nog in dat de negatieve beleggingsresultaten ten koste gaan van uitkeringen aan musici; dus dat ze durven ontkennen dat dat de praktische reden is van deze voorgenomen maatregel is gelieg, en liegen, leerde ik van mijn mama, is immoreel) te runnen, met leasebakken en al, over de rug van straatmuzikanten als Barry Webb, de man met wie ik ooit in de Hideho's (de uitgebreidere formatie, van na deze eerste demo) zong. Barry is (was toen in ieder geval) lid - maar ik zal dat nooit worden. Ik peins er niet over om dit soort ziekelijke, schofterige, gewetenloze, intens misdadige pro-fi-teurs te laten delen in de opbrengsten van mijn werk. Al moet ik mijn centen OPVRETEN. Als ik ooit zo'n boete krijg, kan Haarlems Dagblad rekenen op mijn gedetailleerd verslag vanuit of na cel. Overigens. Het sterkste argument tegen dit wangedrag van de BUMA hoor ik zelden: de BUMA zou een punt hebben, als Netizens via embedding het materiaal TE KOOP aanboden. Maar dat is niet zo, net zomin als dat destijds met tapes het geval was. Het gaat in deze dus helemaal niet om inkomsten die de artiesten 'missen': het gaat om het afstraffen van gratis publiciteit voor die artiesten en zakkenvullerij van een club pakken-in-de-file. Mijn kast staat vol met cd's die ik niet gekocht zou hebben als ik niet eerst mp3'tjes was tegengekomen van wat goede songs bleken, en zo ben ik ook al dientengevolge naar aardig wat concerten gegaan. Betalend, hoort u mij BUMA? |
Eerdere afleveringen: Back | Forward | Home | Mail |