Archief Prof. Dr. Web - Hoe beïnvloed ik de positie van mijn site in zoekresultaten?

Dit is een probleem waar veel webmasters mee worstelen. Iedereen wil tenslotte graag dat de eigen website goed scoort bij het intikken van relevante zoekwoorden (keywords) in een zoekmachine. Veel mensen hebben gehoord dat metatags daarin belangrijk zijn. Veel mensen hebben ook al uitgevonden hoe ze die moeten vormgeven. Maar weinig mensen weten wat robots van zoekmachines eigenlijk met die metatags doen, en hoe belangrijk ze voor die robots zijn.

Robots van zoekmachines hebben zich te houden aan internationaal vastgelegde regels. Die kunnen ze best negeren, maar als ze dat doen hebben ze niet lang nut voor de bezoeker en zullen ze als bruikbaar instrument falen. Want die regels bepalen het uiteindelijk gedrag van de zoekmachine, in reactie op het zoekgedrag van de gebruiker.

En die regels bepalen dat de volgorde waarin robots van zoekmachines op pagina-elementen letten hiërarchisch bepaald is. Dat wil zeggen dat het ene pagina-element belangrijker is dan het andere, voor een zoekmachine-robot. En nu komt de verrassing: meta-tags zijn helemaal niet zo belangrijk als men over het algemeen denkt. Ze komen pas op de derde plaats. Want dit is de volgorde:

  1. URL
    De Uniform Resource Locator, dus het web-adres van de pagina, is het allerbelangrijkste element. Dat betekent dat de domeinnaam www.sterfruit.nl erg hoog in de resultaten verschijnt als een gebruiker 'sterfruit' intikt, veel hoger dan www.stervrucht.nl of www.peertje.nl. Het betekent dat *.fruit.nl (dus in plaats van die ster om het even wat) ook hoger uitkomt dan Stervrucht.nl of Peertje.nl, als iemand 'sterfruit' intikt.

    Maar, en dat realiseren veel mensen zich niet, de naam van het pagina-bestand zelf maakt ook deel uit van de URL en maakt daarom ook heel veel uit. Dus, www.sterfruit.nl/pannekoek.html zal minder hoog uitkomen dan www.sterfruit.nl/fruit.html, als iemand 'sterfruit' intikt. En: de pagina www.sterfruit.nl/pannekoek.html zal hoger uitkomen als in die pagina plaatjes verwerkt zijn die 'sterfruit.gif' heten dan wanneer dat niet het geval is, als iemand 'sterfruit' intikt.

    En: als zo'n plaatje als ALT-tekst 'Sterfruit' heeft helpt dat ook, maar dat valt eigenlijk onder punt 4 van deze volgorde van belangrijkheid. Bovendien dient met ALT-tags verstandig omgesprongen te worden en dient wat daarin staat een nuttige verwoording van de afbeelding die erbij hoort te zijn. Lees elders waarom.

  2. TITEL
    De Titel van het bestand, dus wat er tussen de <TITLE> en </TITLE>-tags in het HTML-document staat, is het tweede element waar zoekrobots op letten. Hier heel veel keywords in opnemen zorgt ervoor dat de pagina hoger uitkomt bij zoeken op die keywords. Maar wees gewaarschuwd: heel veel zoekmachines doen wat tegen dit soort spamming, door erop te filteren. Bovendien loop je het risico dat een gebruiker op zo'n pagina niet meer vindt wat-ie zoekt, omdat het zoekwoord waarop gezocht werd wel in de paginatitel staat, maar de pagina er niet over gaat. Dat bezorgt de website een slechte reputatie bij die gebruiker. Beter is het uiteindelijk, om er gewoon voor te zorgen dat de titel van een pagina goed weergeeft wat eropstaat.

  3. METATAGS
    En pas nu komen de metatags. Nou worden er, door met name automatische HTML-editors, heel vaak overbodig veel metatags ingevoegd. Eigenlijk zijn er maar vier belangrijke en zijn alle andere (author, generator enz.) zinloze vergroting van het bestand, die er alleen voor zorgt dat het trager bij de gebruiker binnenrolt. De uitzondering daarop ligt in page-transition metatags als de refresh-tag. Maar de vier voor zoekmachines belangrijke tags zijn:

    1. Description

      <META name="description" content="Dit is het frissigste Sterfruit van Nederland.">

      Dit is wat de zoekmachine doorgaans invult onder het pagina-adres, als samenvatting van de inhoud van de pagina. Doorgaans, omdat een nieuwe generatie zoekmachines in plaats daarvan die gedeelten van de bodytekst van de pagina (hier onder punt vier) weergeeft die het gezochte keyword bevatten. Zorg dat hierin niet meer dan twintig woorden staan, want sommige zoekmachines geven de rest van de tag-inhoud anders niet meer weer en dat staat zo slordig. Zorg er verder voor dat de inhoud van deze tag een passende omschrijving geeft van de inhoud van de pagina.

      Hierin een lading keywords neerzetten zorgt WEL voor hoger uitkomen van de pagina, maar is slechte service naar de gebruiker toe, die er veel meer aan heeft als op die plek in een zoekmachine-resultaat te zien is dat de pagina gaat over dat waar naar gezocht wordt. Beter dan een rij keywords is dus een goede omschrijving waarin de relevante keywords deel uitmaken van een goed lopende zin.

    2. Keywords

      <META name="keywords" content="sterfruit,zomerfruit,fruit,vrucht,ster,sterfuit,sterfruits">

      Dit is de tag waarin de keywords WEL thuishoren. Zorg ervoor dat de eerste tien de belangrijkste zijn, omdat sommige zoekmachines er niet meer gebruiken. Dubbelen van keywords heeft GEEN zin en het maakt niet uit of hoofd- of kleine letters gebruikt worden. Maar: een samenstelling is niet hetzelfde als een deel van een samenstelling, en spelfouten zijn spelfouten. Dus: het heeft zin om zowel 'fruit' als 'sterfruit' op te nemen, en zowel 'sterfuit' als 'sterfruits'. Het gebruik van 'ster's fruit' heeft geen zin, omdat veel zoekmachine-robots die 's niet meenemen of bij die apostrof zelfs stoppen met lezen.

    3. Robots

      <META name="ROBOTS" content="INDEX,FOLLOW">

      Dit is een tag die een alternatief is voor een robots.txt-bestand in de root van de webserver, en zich navenant gedraagt (lees daar elders meer over). Noot: een robots.txt-bestand in de root van de webserver heeft voorrang op de inhoud van deze tag.


  4. BODY-TEKST

    En tot slot is het voorkomen van het ingetikte zoekwoord in de eigenlijke tekst van de pagina een factor van belang. Daarbij is de eerste alinea van de pagina-inhoud de allerbelangrijkste en tellen bestandsreferenties als namen van plaatjes zwaarder mee dan gewone tekst, omdat het bestandsreferenties zijn. Ook ALT-tekst bij afbeeldingen maakt deel uit van de BODY-tekst.


De bottom line van dit alles is: spring met beleid om met de inhoud van alle bovengenoemde elementen. 'Vervalsing' van die inhoud leidt mogelijk kortstondig tot baat voor de eigen site - maar dat zal nooit lang duren en op de lange termijn geeft het uw site een slechte naam bij de gebruiker, omdat die er niet bij gebaat is.

Bovendien houdt de nieuwe generatie zoekmachines rekening met 'linkpopulariteit': de mate waarin en de wijze waarop pagina's naar elkaar verwijzen (dus als naar een site vaak gelinked wordt vanaf andere sites, komt die site hoger uit in het zoekresultaat dan andere sites die met het ingetikte keyword te maken hebben). Dit systeem zorgt voor merkbaar betere resultaten, en vermindert de mogelijkheid tot zoekmachine-beïnvloeding drastisch: alleen pagina's met een goede, bruikbare inhoud komen dan nog hoger uit dan andere.

Kortom: wees duidelijk en laat relevante elementen binnen uw pagina zo helder mogelijk weergeven wat de lezer erop kan verwachten.


NASCHRIFT: elementen 3 en 4 zijn door bijna alle zoekmachines inmiddels omgedraaid, qua volgorde van belangrijkheid, omdat de metatags massaal misbruikt werden.



Back | Home | Mail