Doorzoek deze site: Wat zijn wij aan het doen?
21 januari 2008 Maat Aad komt langs. Hartstikke fijn, altijd blij mee. Maat Aad zegt: "Zeg, dat foonabonnement van jou hè?" "Ja, dat wil ik zo langzamerhand op gaan zeggen. Ben ik eindelijk van die Klootzakken af." - INTERMEZZO - Die Klootzakken. Die Klootzakken, die noemt Maat Aad altijd "The telco provider with the fuzzy web 2.0 logo". Maat Aad doet beschaafd. Ik niet, want dat verdienen klootzakken niet. Ze heten KPN. JOEHOE! KPN. KPN. KPN. KPN. KPN. Ik erger me al sinds de vroege jaren '80 van de vorige eeuw doorlopend aan hun grenzeloze, mensonterende, boevige, schofterige arrogantie. De manier waarop dit bedrijf schaamteloos zijn klanten (het hele Nederlandsche volk dus) kaalplukt verdient een Neqschot. En het ergste is dat ze tegenwoordig alles opkopen. Ben je net blij dat je tv tenminste NIET van KPN komt maar van Digitenne, kopen ze dat op! Weg solide signaal, drie jaar gezeik zonder resultaat maar met hoge helpdeskfoonkosten! Ben je net blij dat je net tenminste netjes NIET van KPN komt maar van XS4ALL, kopen ze dat op! Gelukkig nog geen nadelige effecten, maar je zal, maar je zal toch, maar je zal toch zien. - EINDE INTERMEZZO - Mijn abonnement loopt namelijk na twee jaar nu af. Zegt Maat Aad: "Dat gaan wij niet doen.". "Dat gaan wij niet doen?" "Nee, dat gaan wij niet doen." Mij zinkt moed, in de schoenen. Het verhaal moet goed gaan zijn. Het verhaal is goed. "Kijk, als je je abonnement met twee jaar verlengt, mag je het ook wijzigen. Dan betaal je plots niet meer per kB voor je foonnetterij, maar blanket 9,95. 'Surf en mail totaal' noemen ze dat! En dan kun je er ook nog deze telefoon bij krijgen!" "Is die leuk dan?" "Ja, want je Treo deed Palm. Maar deze TYTN doet Windows Mobile. Kun je eindelijk over air synchen. En met de Windows Live omgeving alles integreren. Mail, contacten, MSN, alleen de agenda moet nog even via Google, maar die komt er ook aan." Ik ben om. Mijn gedachten gaan terug, naar Martin van Langen. "Waarom ben jij zo conservatief?", vroeg die ooit. "Dat ben ik niet. Ik ben kat-uit-de-boom-kijkerig." antwoord ik nu. Dus je blijft bij je Pegasus mail (de allerbeste mailclient ooit gemaakt, met inbuilt distribution lists die address listings in outgoing mail keurig verbergen), totdat je reden ziet dat te veranderen. Die zie ik nu. Want als ik mail, contacten, MSN en agenda ècht kan integreren èn over air kan synchen, dan heb ik dringend een laptop nodig - maar is daarna mijn al jarenlang staande doel bereikt: volledige werkfunctionaliteit hebben op Bloemendaal strand. Daar is meer voor nodig, zal blijken, dan die telefoon. Maar eerst: die telefoon. Maat Aad en ik bellen de KPN. "Eens kijken voor hoeveel jij 'm krijgt. Ik had 'm voor 80 euro, bij het abonnement." "Hallo, met het fuzzy web 2.0 logo. Bent u niet blij dat u mij belt?" "Dat zal nog moeten blijken. Luister. Ik wil mijn abonnement verlengen..." "Leuk!" "...ik wist dat u dat ging zeggen. Maar ik wil het veranderen." "Leuk!" "...ik wist dat u dat ging zeggen. Ik wil het veranderen door er 'Surf en mail totaal' aan toe te voegen." "..." "...ik wist dat u dat ging zeggen. En dan wil ik er graag ook nog een nieuwe telefoon bij." "..." "Geen wonder dat u dat zegt. Moet u mij niet vragen welke?" "Welke?" "Ik wist dat u dat ging vragen. De HTC TYTN 2 graag." "..." "...ik wist dat u dat ging zeggen. Wat kost mij dat?" "..." "350 euri, meneer." Geen IDEE dat-ie dat ging zeggen. Ik kijk Maat Aad aan. Ik zie lava, in zijn ogen. "Niet doen." "Dan doe ik het niet." "Oh. In dat geval verbind ik u even door met een collega." Wachtmuziek. Geen IDEE dat-ie dat ging zeggen. Maat Aad wel. "Nu krijg je een salesdude die (het is december) nog snel zijn taks aan deals moet binnenslepen. Die gaat die foon goedkoper voor jou maken." "Hallo, met het fuzzy web 2.0 logo. Bent u niet blij dat u mij belt?" "Dat zal nog moeten blijken. Luister. Ik wil..." "U wilt uw abonnement verlengen, maar 'Surf en mail totaal' toevoegen, en een HTC TYTN 2. Heb ik dat goed?" Geen IDEE dat-ie dat ging zeggen. Hij heeft het goed. "U hebt het goed." - INTERMEZZO - Dat valt te bezien. Wie bij de fuzzy telco werkt heeft wellicht een riant salaris, maar draagt op de schouders de zwaargefokte zucht van een natie. Ga er maar aan staan. - EINDE INTERMEZZO - "Wat kost mij dat?" "Momentje meneer, even nakijken." Wachtmuziek. "Ummmmmmmmm... ...50 euri?" "Deal." Wij hangen op. Maat Aad en ik slaan high-five en gaan aan het werk. Want er moet veel gebeuren. Ik schaf mij (graties) een Google calendar aan en port daar mijn agenda-items heen. Minpunt: Google calendar doet maximaal zo'n jaar heen en terug tot heden. Maar ja, voor agenda-items vind ik dat minder erg dan voor mail. Hoewel ik het liefst ook al mijn agenda-items ever zou bewaren voor mijn te volgen biograaf. Never you mind: ze staan erin. Ik schaf mij Windows Live aan (graties) en port daar mijn contacten heen. Minpunt: dat porten gaat alleen met costly software. Aangeschaft, dan maar. 30 dure dollars voor een eenmalig te gebruiken prog. Maar: ze staan erin. Ik schaf mij Ability IMAP mailserver aan. Costly, maar de moeite: die haalt na enig configgen voortaan mijn POP-mail op, en kan dat zelfs van GMail en Hotmail. Die komen dan keurig terecht in bijbehorende inbox-foldertjes. En DIE kan ik dan weer met om het even welke mailclient binnenslepen en afhandelen. Waarbij de enorme winstpakker dus is dat een telefonisch vanuit mijn hotelkamer, of laptoppig vanaf Bloemendaal strand verstuurde reply ook THUIS in mijn sent queue staat. Mega! Maar. Dan moet wel al mijn mail daarin. Ik begin die vanuit Pegasus te porten. Minpunt: dat gaat traag. HEEL traag. Het zal mij een goede week kosten. Maar okay, mijn 'sent items' alleen al bevat dan ook 25.000+ berichten, terug tot 1998 (jammer, dat ik 94-98 niet meer heb). Die moet ik hebben, want hebben me niet alleen meerdere malen uit rechtzaken gered of ervoor behoed, maar gebruik ik bovendien geregeld (zo'n vier keer per dag gemiddeld) als technisch naslagwerk. Hoe had ik dat layertje ook alweer ooit zo mooi doorschijnend geel gekregen? Doorzoek de mail, op 'geel' en 'layertje'! Maar minpunt: Ability doet aan mailfiltering. Dat is op zich geen minpunt. Integendeel, dat is een zegen. MAAR NIET als je mail aan het overgooien bent uit een oude mailprog. Die wordt dan namelijk als nieuwe, INCOMING mail beschouwd, daarom gefilterd, en wat dan als spam wordt gezien, wordt niet naar 'spam' verplaatst, maar kwijtgemaakt. Aan het eind van het proces resteren van mijn 25000+ berichten, er nog 1200. Ramp. Want te stom geweest om een backup te maken. Maar gelukkig. Wel vaak gemaakt. Laatste, echter, dateert van vijf maanden terug. Weg interimperiode. Grafkanker! Afijn. Goeie week verder: wat ik wel heb, staat erin. Maar: minpunt. Ability blijkt een optie te hebben om de SMTP ervan te beveiligen met een logincombi. Die hadden wij niet aangezet. Gevolg: portscannende bots vonden ons en begonnen grote hoeveelheden spam te versturen via onze machine. Gevolg: wij zullen. Wij zullen toch. Wij zullen toch zien dat zelfs XS4ALL een klein beetje KPN-ig is geworden. Want die sluiten ons vervolgens af. Af? Af. Maar dan alleen de HTTP. Vreemd, want daar heb ik geen mail mee verstuurd. Mailen kan nog wel, gelukkig. Een goeie week verder is mijn verbinding hersteld. Gelukkig maar, dat ik in de tussentijd kon netten via de shared connectie op mijn TYTN. Wel vervelend, dat die 8x sneller is dan de XS4ALL, voor maar 9,95 (zo'n vierde van wat XS4ALL kost dus). Nu nog de folder 'sent items' verdelen in folders per jaar, want anders so many nodes dat het te iebelig traag wordt (hopla, weer twee dagen verder) - en klaar is de Chielie. Ben ik nou blij, dat ik het fuzzy web 2.0 logo belde? Eh, nee. Want plotseling is daar foon van Maat Aad. "Hee, je belt niet met je TYTN?" "Nee, want die is afgesloten." "Afgesloten?" "Afgesloten." "Hun hebben besloten dat mijn datatraffic te hoog was, omdat ik naar streaming audio luister, wat overigens prima binnen hun acceptable terms of use valt, en toen hebben hun mij er zo uitgepleurd dat ik zelfs niet meer met hun kan bellen om het recht te zetten, waartoe ze me wel sommeren. Als ik geen tweede mobieltje had gehad was ik de haas geweest en had ik niet meer gehad waar ik wel voor betaal. Zij gaan ervan uit dat je ook nog wel een landlijn hebt, maar mensen zoals jij en ik willen dat ding niet, omdat we een mobieltje voldoende vinden." Percies. Dat vinden wij. Dat gelul uit de Matrix is namelijk toch nep: die landlijn biedt geen uitweg, maar een hoge rekening, van het fuzzy web 2.0 logo. Wat ikzelf vooral verbijsterend vind, is dat KPN niet de moeite neemt de gebruiker te BELLEN. Ik (ooit de webmaster die als critical acclaim meerdere honderden dankbetuigingen ontving bij vertrek als webmaster van GlobalXS, van de klanten, omdat ik de moeite ze direct te benaderen WEL nam - ziet u, een klant wil niet zo heel veel, als niet gehoord worden) zou dat wel doen. "Dusdusdus?" "Dus nou heb ik ze opgebeld om dat recht te zetten. Dat hebben ze gedaan, dus de twee torenhoge facturen voor december en januari zijn weer gewoon 9,95 elk, maar ze hebben wel m'n verbinding gecapped op 128 kBps (later zal blijken dat Aad minder meet dan dat). Ik zou ze maar eens bellen." Dat doe ik. "Hallo, met het fuzzy web 2.0 logo. Bent u niet blij dat u mij belt?" "Het blijkt van niet. Want u hebt mijn maat genaaid. Staat mij dat ook te wachten?" "Geen idee." En daar kan ik het mee doen. Over fuzzy gesproken. Kan een of ander Amerikaans bedrijf die Klootzakken niet eens opkopen? |
Eerdere afleveringen:
Back | Forward | Home | Mail |