Archief Prof. Dr. Web - Hoe meld ik mijn site aan bij zoekmachines?

Het registreren van je website bij zoekpagina's is essentieel voor succes op het Web, of je nu bedrijfsmatig pagina's exploiteert of een inventieve homepage onderhoudt. Bovendien kun je, omdat je de inhoud van je pagina's het best kent, die registratie veel beter zelf verrichten dan wie dan ook. Wie weet er nou beter welke woorden je klanten, vrienden of kennissen zullen gebruiken om je site te zoeken, dan jijzelf? Met andere woorden: neem er de tijd voor, en doe het zelf. Registratie via de onderstaande lijst kost je zeker een uur, maar het is de moeite waard.

Er bestaan scripts, doorgaans slechts verkrijgbaar als dure programma's, waarmee je maar 1 formulier in hoeft te vullen om je pagina('s) te registreren bij meerdere belangrijke zoekmachines op het World Wide Web. Dit soort scripts, waarmee meerdere zoekmachines tegelijk worden aangesproken, is bijna niet te onderhouden, omdat zoekmachines vaak van technische onderbouw en locatie van pagina's/scripts wisselen. Daarom werken die scripts meestal niet (goed). Hieronder tref je directe links naar de invul-formulieren van zoekmachines aan. Noot: zoekmachines die alleen toegang bieden aan amerikaanse bedrijven zijn niet opgenomen.

Tips & trucs
  1. Zorg ervoor dat de titelbalk (de inhoud van het <TITLE>-veld in de HTML) van de pagina de lading dekt. De titelbalk is het eerste waar de meeste zoekmachines op letten. Hier moet dus in ieder geval het belangrijkste begrip staan dat jouw leespubliek intikt om jouw site te vinden. Een regel keywords in plaats van een titel werkt (mits het er ten hoogste tien zijn) wel, maar is bedenkelijk in pr-opzicht. Bedenk verder dat zoekmachines op volgorde werken, dus het eerste woord in de titel is het belangrijkst.

  2. Gebruik <META>-tags in het <HEAD>-gedeelte van je document voor het vermelden van steekwoorden en site-omschrijving. Bij de description gaat het om een korte omschrijving (maximaal 20 woorden) in goed lopende zinsvorm (dus niet losse steekwoorden), die door zoekmachines wordt neergezet als omschrijvende tekst bij het site-adres. Bij steekwoorden gaat het om woorden waarmee een gebruiker je site zoekt. Hierbij zijn de eerste tien het belangrijkst (maar het aantal is onbeperkt, hoewel niet alle zoekmachines ze allemaal zullen gebruiken), moeten de woorden (combinaties kunnen ook, met spaties gescheiden), door komma's van elkaar gescheiden worden en hoeven samenstellingen niet nog apart extra vermeld te worden als de onderdelen ervan dat al zijn, maar verschillende spellingen wel. Hoofd- of kleine letters maakt niet uit. Lees elders meer over goed gebruik van meta-tags.

  3. Maak een sitemap-pagina, gelinked vanuit een invisible DIV op de homepage, met links naar alle pagina's in de site. DIT NIET MEER DOEN: ZORGT INMIDDELS VOOR UITSLUITING UIT DATABASE VAN ZOEKMACHINES (WEGENS 'CLOAKING').

  4. Maak een pagina met de relevante steekwoorden in de broodtekst ervan, geef die een relevante naam (bakker.html) en link 'm vanuit de sitemap-pagina. DIT NIET MEER DOEN: ZORGT INMIDDELS VOOR UITSLUITING UIT DATABASE VAN ZOEKMACHINES (WEGENS 'DOORWAY PAGE').

  5. Zorg dat de steekwoorden die je invoert in de formulieren van de verschillende zoekmachines overeenkomen met die in je meta-tag, en terzake doen. Dat laatste is erg belangrijk. De verleiding om een pagina over een banketbakkerij het steekwoord 'porno' mee te geven is natuurlijk groot, omdat er veel op porno gezocht wordt. Maar het rendement van dat soort valsigheid is erg gering (men zoekt tenslotte op porno, niet op koekjes), het is geen goede pr, en het maakt het Internet voor eenieder minder effectief.

  6. Vergeet niet dat het de meeste zoekmachines minimaal twee weken zal kosten om de aanvraag te verwerken.

  7. Lees, als je de formulieren van de zoekmachines invult, goed de regels van die zoekmachine. Bij sommige is het handig je site eens in de twee maanden opnieuw aan te melden, bij andere heeft dat geen enkele zin (tenzij natuurlijk de opgegeven informatie is gewijzigd).

  8. Als je de begin-pagina van een zoekmachine wilt bezoeken om na te kijken of je er al instaat, hoef je alleen maar alles na de eerste frontslash na de eerste twee in het http-adres van het invulformulier van de zoekmachine in kwestie weg te halen (dus als dat adres http://www.hotbot.com/addurl.html is breng je het terug tot http://www.hotbot.com/), en het dan ontstane adres te herladen in je browser.

  9. Als je niet _alle_ pagina's in je site wilt laten zien, maak dan gebruik van een robots.txt in de 'root'-directory van je Website. Let op: er kan ook een robots.txt in de root-directory van het domein staan waaronder jouw site valt. Dat kun je nagaan door, als je pagina bijvoorbeeld bij Geocities staat, te kijken naar http://www.geocities.com/robots.txt. Een robots.txt in de root van een server heeft voorrang op een robots.txt in jouw subdirectory, dus kan de inhoud ervan die van de jouwe blokkeren.


Invulformulieren van zoekmachines en site-directories:




Back | Home | Mail